Domů MALBA Olejové barvy Jednotlivě (29 produktů)
Zboží bylo přidáno do košíku
Advanced Search Loading

Jednotlivé olejové barvy

Olejomalba je od 15. stolení považována za mistrovskou techniku a těší se velké oblibě i dnes. Olejové barvy jsou na bázi lněného oleje, který jim dává specifické vlastnosti: velmi dlouho zasychají, mají výrazné odstíny a jsou velice trvanlivé a světlostálé. Vybírat můžete z široké palety barev a zakoupíte je v menších tubách nebo větších plechovkách. Pro ředění vám poslouží terpentýnový olej nebo jiná média. Více v článku zde..

 Hodnocení kvality:   1-3 školní   3-6 studentská   6-9 umělecká   10 profesionální

Řadit: 
Zobrazeno 1 - 24 z celkových 29
Na stránku 
7.5
Olejová barva Umton mistrovská – 92 odstínů

Olejová barva Umton mistrovská – 92 odstínů

Výrobce: Umton

Dostupnost: Skladem

Cena od: 49 Kč

Oblíbené české mistrovské olejové barvy. Vhodné od začátečníků až po zkušené umělce. Paleta barev včetně pravých kobaltů a kadmií. Dostupné v objemu 20ml, 60ml, 150ml, 400ml a 2500ml.
10
Olejová barva Old Holland – 168 odstínů

Olejová barva Old Holland – 168 odstínů

Výrobce: Old Holland

Dostupnost: Skladem

Cena od: 229 Kč

Tradiční holandské olejové barvy s počátkem výroby již v roce 1664. Nejvyšší kvalita, vysoká pigmentace, ověřená světlostálost. Dostupné v tubách 40ml a 125ml.
10
Olejová barva Schmincke Mussini – 108 odstínů

Olejová barva Schmincke Mussini – 108 odstínů

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena od: 299 Kč

Olejové barvy nejvyšší kvality, vyráběny v Německu značkou Schmincke. Unikátní složení s damarovou pryskyřicí, která zlepšuje schnutí. Více než 100 let na trhu. Dostupné v objemu 35ml a 150ml.
7.5
Olejová barva Renesans Olej for Art – 90 odstínů

Olejová barva Renesans Olej for Art – 90 odstínů

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 54 Kč

Barvy vysoké kvality za výhodnou cenu, vhodné od začátečníků až po profesionály. Vysoká pigmentace, jemná konzistence. Jedna cenová skupina. Dostupné v objemu 20ml, 60ml, 140ml a 500ml.
6.5
Olejová barva Rosa Gallery 45ml – 58 odstínů

Olejová barva Rosa Gallery 45ml – 58 odstínů

Výrobce: Rosa

Dostupnost: Skladem

Cena od: 75 Kč

Umělecké olejové barvy Gallery od ukrajinského výrobce Rosa představují kvalitní barvy vhodné jak pro začátečníky a amatéry, tak i pro zkušené umělce. Při jejich vývoji firma Rosa spolupracovala velmi...
6.5
Olejová barva Pébéo XL Studio – 52 odstínů

Olejová barva Pébéo XL Studio – 52 odstínů

Výrobce: Pébéo

Dostupnost: Skladem

Cena od: 89 Kč

Barvy střední kvality vhodné zejména pro studenty, začátečníky a školy. Krémová konzistence, vysoká kryvost. Dostupné v objemu 37ml a 200ml.
Sennelier oil stick olejové tyčinky – 64 odstínů

Sennelier oil stick olejové tyčinky – 64 odstínů

Výrobce: Sennelier

Dostupnost: Skladem

Cena od: 168 Kč

Pevné olejové barvy v tyčince od firmy Sennelier rozšiřují možnosti olejomalby o netradiční přístupy. Pojivem zůstává částečně saflorový olej, z části je však nahrazen neutrálními minerálními vosky, které...
9
Olejová barva Lefranc & Bourgeois 40ml – 120 odstínů

Olejová barva Lefranc & Bourgeois 40ml – 120 odstínů

Výrobce: Lefranc & Bourgeois

Dostupnost: Skladem

Cena od: 239 Kč

Mistrovské olejové barvy od francouzského výrobce s výbornou brilancí a světlostálostí. Dostupné ve velikosti 40ml a bílá také ve 120ml.
10
Olejová barva Williamsburg – 145 odstínů

Olejová barva Williamsburg – 145 odstínů

Výrobce: Williamsburg

Dostupnost: Skladem

Cena od: 236 Kč

Malosériově vyráběné barvy nejvyšší kvality. Středně vyšší krémová konzistence. Ze 145 je 96 odstínů jednopigmentových. Dostupné v objemu 37ml, základní odstíny také 150ml.
8.5
Olejová barva Winton – 55 odstínů

Olejová barva Winton – 55 odstínů

Výrobce: Winsor & Newton

Dostupnost: Skladem

Cena od: 149 Kč

Olejová barva Winton je druhou řadou známého výrobce Winsor & Newton, která cílí zejména na umělce, hledající barvu dobré kvality za rozumnou cenu. Hlavní předností je použití kvalitních jemně mletých...
8.5
Rychleschnoucí olejová barva Griffin Alkyd 37ml – 48 odstínů

Rychleschnoucí olejová barva Griffin Alkyd 37ml – 48 odstínů

Výrobce: Winsor & Newton

Dostupnost: Skladem

Cena od: 189 Kč

Olejová barva Griffin je oblíbenou řadou známého výrobce Winsor & Newton, která má díky použití modifikované alkydové pryskyřice výhodu ve velmi rychlém schnutí oproti běžným olejovým barvám....
10
Olejová barva W&N Artists 37ml – 133 odstínů

Olejová barva W&N Artists 37ml – 133 odstínů

Výrobce: Winsor & Newton

Dostupnost: Skladem

Cena od: 279 Kč

Profesionální řada olejových barev známého výrobce Winsor & Newton, která cílí zejména na zkušené umělce, hledající to nejlepší pro svou tvorbu. Hlavní předností je použití kvalitních jemně mletých...
9
Olejová barva Schmincke Norma – 84 odstínů

Olejová barva Schmincke Norma – 84 odstínů

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena od: 218 Kč

Moderní olejová barva od německého výrobce Schmincke. Vysoká koncentrace pigmentu a kombinace přírodních olejů. Dostupné v objemu 35ml a 120ml.
7.5
Olejová barva Schmincke Akademie 200ml – 38 odstínů

Olejová barva Schmincke Akademie 200ml – 38 odstínů

Výrobce: Schmincke

Dostupnost: Skladem

Cena od: 419 Kč

Barvy vyšší studentské kvality, díky velikosti vhodné hlavně pro školy, ateliéry či umělce, kteří malují větší formáty. Kvalitní jemně mleté pigmenty použité při výrobě dávají barvám výrazné a světlostálé...
Olejová barva Mussini 15ml - 794 Shungite black, limitovaná edice

Olejová barva Mussini 15ml - 794 Shungite black, limitovaná edice

 

Dostupnost: Skladem

Cena: 749 Kč

Limitovaná edice - 794 Shungite black v 15ml tubě Olejové barvy Mussini od německého výrobce Schmincke patří mezi jedny z vůbec nejlepších barev na světě. Díky svému unikátnímu složení na bázi...
6.5
Olejová barva Renesans Blur 200ml – 39 odstínů

Olejová barva Renesans Blur 200ml – 39 odstínů

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena od: 198 Kč

Ekonomická série olejových barev Renesans, kvalitní produkt za extra nízkou cenu. Barvy ve velkých 200ml tubách jsou dostupné ve škále 39 odstínů. Titanová běloba také 500ml.
9Podzimní výprodej
Olejové barvy Extra 20ml – 28 odstínů

Olejové barvy Extra 20ml – 28 odstínů

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem
Sleva: 20,0 %

Cena od: 55 Kč

Barvy zaměřeny zejména na profesionální umělce, kteří umí ocenit vysokou kvalitu barev a použití těch správných pigmentů (kadmia, kobalty,..). Vysoká světlostálost a krycí schopnosti.
6
Olejová barva Phoenix 120ml – 104 Bílá titanová

Olejová barva Phoenix 120ml – 104 Bílá titanová

Výrobce: Phoenix

Dostupnost: Skladem

Cena od: 71 Kč

Olejová barva značky Phoenix ve velkých 120ml tubách pro začátečníky, studenty i pokročilejší umělce. Barvy představují přijatelnou kvalitu za super cenu, doporučujeme zejména těm, kteří nechtějí či...
Podkladová olejová barva Wet 250ml – bílá

Podkladová olejová barva Wet 250ml – bílá

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena: 429 Kč

Podkladová tekutá olejová barva vhodná pro techniku "mokré do mokrého" (anglicky "wet on wet") často spojovanou s americkým umělcem jménem Bob Ross. Tato technika je populární hlavně pro její rychlost a...
Podkladová olejová barva Wet 250ml – černá

Podkladová olejová barva Wet 250ml – černá

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena: 429 Kč

Podkladová tekutá olejová barva vhodná pro techniku "mokré do mokrého" (anglicky "wet on wet") často spojovanou s americkým umělcem jménem Bob Ross. Tato technika je populární hlavně pro její rychlost a...
Podkladová olejová barva Wet 250ml – transparentní

Podkladová olejová barva Wet 250ml – transparentní

Výrobce: Renesans

Dostupnost: Skladem

Cena: 429 Kč

Podkladová tekutá olejová barva vhodná pro techniku "mokré do mokrého" (anglicky "wet on wet") často spojovanou s americkým umělcem jménem Bob Ross. Tato technika je populární hlavně pro její rychlost a...
7.5
Olejová barva Maimeri Classico 200ml – 77 barev

Olejová barva Maimeri Classico 200ml – 77 barev

Výrobce: Maimeri

Dostupnost: Skladem

Cena od: 359 Kč

Olejové barvy střední až vyšší střední kvality při rozumné ceně. Vyrábí italská značka Maimeri. Doprodej. Nenalezli jste zde odpověď na to co Vás k tomuto produktu zajímá? Neváhejte nás kontaktovat a...
AkceVýprodej8.5
Olejová barva Master Class 46ml – doprodej

Olejová barva Master Class 46ml – doprodej

Výrobce: Nevskaya Palitra

Dostupnost: Skladem
Sleva: 20,0 %

Cena od: 101 Kč

Umělecké olejové barvy dobré kvality vyrábí Nevskaya Palitra v řadě Master Class v tubě 46ml podle tradičních receptur a technologií. Pastovitá textura, jemně rozptýlené pigmenty, přírodní pojiva...
R&F Pigment stick olejové tyčinky – 104 odstínů

R&F Pigment stick olejové tyčinky – 104 odstínů

Výrobce: R&F

Dostupnost: Skladem

Cena od: 249 Kč

Olejová barva ve formě jemné tyčinky rozšiřující možnosti olejomalby o netradiční přístupy. Pojivem zůstává částečně lněný olej, z části je však nahrazen neutrálními minerálními vosky, které barvě dávají...
 

Jak malovat olejovými barvami

 

V 15. století se malba olejovými barvami stala jednoznačně nejpoužívanější technikou a nahradila tak z většiny malbu temperou. Ve 20. století jí začal směle konkurovat akryl pro svou jednoduchost a všestranost. Nicméně i dnes je olejomalba mezi umělci stále velmi oblíbená a zaujímá dál pozici královské mistrovské techniky. Hloubku, sytost a široké možnosti této pastózní barvy totiž zatím nic plně nenahradí. Začátečníci v malbě mají z olejových barev určitý respekt, není třeba se ale této techniky obávat. Naopak, olejové barvy svou kvalitou pomáhají umělci dosáhnout krásných výsledků a proto se neváhejte do toho pustit. V článku vám poradíme jak na to.

Co je to olejová barva

Olejové barvy se vyrábějí třením pigmentového prášku v oleji (nejčastěji lněném). Lněný olej má tendenci žloutnout, proto se k výrobě bílých a jiných světlých odstínů používají méně žloutnoucí oleje, jako je např. ořechový nebo saflorový. Vzhledem k jejich obsahu nelze olejové barvy ředit jednoduše vodou (ikdyž dnes už existují i média, která tuto vlastnost umožňují). K ředění slouží terpentýnový olej nebo už zmíněné jiné oleje. Každý pigment potřebuje pro žádanou konzistenci jiný objem oleje, např. alizarin nebo kraplak potřebují více, a proto jsou pak tyto barvy více transparentní.

Obsažené oleje dodávají barvě charakteristický vzhled a specifickou dobrou manipulovatelnost. Důkladně utřené pigmenty s oleji vytváří pasty, které jsou vizkózní a pružné. Výrobci do barev přidávají i různá plnidla a záhustky (např. německý výrobce Schmincke nabízí své profi barvy Mussini, které obsahují pryskyřici), a tak mají svůj vlastní speciální recept pro výrobu těch nejlépe použitelných olejových barev, který zůstává tajemstvím.

Olejové barvy relativně dlouho zasychají a proto je s nimi možno pracovat i nějaký čas po nanesení na plátno. Další vrstvu barev můžete nanášet přímo na starší vrstvy, není potřeba je nijak upravovat. Po zaschnutí barvy mírně ztmavnou, je nutno s tímto efektem dopředu počítat.

Po úplném zaschnutí barev je vhodné výslednou malbu zalakovat a ochránit ji tak před nečistotami a dodat ji celkový lesk. K tomu slouží damarové laky. Více se dočtete v kapitole níže - Média pro olejové barvy.

Varianty olejových barev

Olejové barvy jsou k dostání v tubách nebo větších plechovkách. Existuje také tuhá podoba - tzv. oil stickolejové tyčinky nebo pastely. V naší nabídce najdete např. od firmy Sennelier. Pokud s malbou začínáte, postačí vám studentská kvalita barev, např. od francouzského výrobce Pébéo, ukrajinského Rosa nebo čínského Phoenix. Barvy ve střední - umělecké kvalitě jsou velmi oblíbené od českého výrobce Umton, polského Renesans nebo Winsor & Newton. Pro náročné jsou tu např. profi barvy od německého výrobce Schmincke nebo holandského Old Holland.

Kompletní nabídku olejových barev najdete zde

Mohu si vyrobit vlastní olejovou barvu?

Ano, existují produkty, díky kterým si můžete zkusit vyrobit vlastní barvu. V naší nabídce najdete mnoho druhů i značek pigmentů, které smícháte s předem připravenou bázíNa skleněné desce rozetřete pomocí třecího běžce lžičku pigmentu a přimíchejte odpovídající množství báze. Důkladně spolu promíchejte, například špachtlí či lžičkou. Podle této směsi pak přidávejte buď pigment či bázi, než bude barva mít správnou konzistenci pro použití. Ideálních proporcí bylo dosaženo, pokud mají zaschlé tahy barvy hladký povrch a nedrolí se.

Techniky malby 

V zásadě rozlišujeme dva hlavní způsoby, kterými lze olejovými barvami malovat. A to alla prima (tzv. na jeden zátah) nebo ve vrstvách (čekáme na zaschnutí vrstvy a poté nanášíme další). Přičemž je třeba dodržovat určitá pravidla, aby nám malba nepraskala, tedy zejména je nutné dodržovat pravidlo mastnější na méně mastné. Technika alla prima vyžaduje rychlejší práci, malujeme během jednoho sezení nebo dokud nám obraz neuschne. Malbou alla prima se dá zachytit leccos od realistických portrétů, přes krajinky a využití najde i v zachycení spíše expresivních energických děl. Pro stejnou techniku můžeme znát označení mokré do mokrého nebo-li wet-on-wet, kterou proslavil umělec Bob Ross svými snovými krajinkami. Pro tuto techniku máme v nabídce tekutové podkladové barvy od firmy Renesans.  

Dále můžeme zmínit techniku impasto, tedy nanášení barvy v silné vrstvě, kdy tahy zůstávají jasně viditelné a vytvářejí texturovaný vzhled povrchu. Impasto se většinou používá spolu s technikou alla prima a více pro expresivní malbu. 

Velmi oblíbenou je dnes malba pomocí špachtlí. Kromě toho, že se špachtle používají na míchanání barev, mohou posloužit i místo štětce. V nabídce je mnoho tvarů a velikostí a z různých materiálů. Malba špachtlemi nevyžaduje tolik přesnost jako spíše umění práce s barvami a jejich správné vrstvení. 

Stějně jako v akrylu i v olejomalbě můžeme malovat technikou tupování a pointilismu. Pomůckou nám budou kulaté štětce nebo molitanové tupovací štětce. Pointilismus je mísení primárních barev vedle sebe tak, aby z odstupu vytvářely dojem sekundárních a dalších barev celého spektra. 

Zajímavou technikou je sgrafito neboli vyškrabování do vlhké olejové vrstvy obráceným koncem štětce, špachtlí nebo jakýmkoliv jiným ostrým nástrojem. 

Postup při malbě, podklady, štětce

Malovat můžeme na plátno, dřevo, sololit, karton, papír i jiné povrchy. Z praxe je však pro malování nejvhodnější plátno natažené na napínacím rámu, tzv. blindrámu.

Druh plátna může nemálo ovlivnit charakter malby. Hrubší lněná plátna se více hodí na expresivnější díla, zatímco ty méně hrubé jsou daleko příhodnější pro precizní jemné malby tenkými tahy. Nejjemnější bývají plátna syntetická, lehce hrubší je pak bavlna. Kdybychom chtěli materiál velice hrubý se silnou texturou, můžeme zvolit jutuV každém případě je důležité, aby bylo plátno ošetřeno šepsem, který chrání před prosáknutím oleje do podkladu. V nabídce najdete přímo olejový šeps, ale lze použít i šeps akrylový. Pokud se vám do napínání plátna nechce, můžete zakoupit plátna napnutá, která jsou od výrobce už našepsována. Nabídku všech pláten najdete zde

Další možností je malba na tvrdý podklad, jako je plátno na desce, sololitová deska, překližka nebo i sklo a mramor.

Našepsovaný podklad si dále můžeme nabarvit v jednom barevném tónu, tzv. imprimatura. Jedná se o tenkou transparentní vrstvu malby, přes kterou prosvítá případný předkres tužkou nebo uhlem. Imprimaturu si vytvoříme smícháním olejové běloby s danou barvou a zředíme terpentýnem. Často se používá imprimatura středního tónu, což nám zjednoduší později práci při docílení efektu průsvitu. 

Na míchání barev budeme potřebovat paletu, nejlépe dřevěnou, ze které půjde přebytečná barva dobře odstranit. Nabídku palet najdete zde

Kromě barev, médií, podkladu a paletky budeme ještě potřebovat vhodné štětce a špachtle. Na malbu olejem se dají použít jak štětce přírodní tak i syntetické. Dražší přírodní s jemnými štětinami, jakými jsou například štětce sobolí, bývají nejvhodnější na jemnou precizní malbu, málokterý syntetický vlas jejich kvalitu umí nahradit. Se štětinovými štětci lze zase naopak pracovat velmi energicky, hodí se při technice alla prima i proto, že s nimi můžeme pokládat větší plochy a silné vrstvy barvy. Měkké štětce se používají na nanášení lazur. Často se dají použít stejné štětce pro olejomalbu i akryl, naši nabídku najdete zde.

Pro udržení čistoty barvy je důležité, abychom štětec po každém použití důkladně vymyli anebo měli připravenou větší sadu čistých štětců, které budeme po ušpinění od barvy měnit a používat vždy jen jeden štětec pro jeden barevný odstín. Ze štětců nejdříve otřeme do hadříku přebytečnou barvu, vymyjeme v terpentýnu a nakonec v dlani nebo kalíšku s mýdlem nebo tekutým čističem na štětce. Mýdla na štětce najdete zde

Samotný postup malby, jak už bylo řečeno, musí dodržovat určitá pravidla. Pokud malujeme ve vrstvách, postupujeme od nejtenčích, ředěných pouze terpentýnem po silné s vysokým obsahem oleje. Tomuto pravidlu říkáme postupné přimašťování. Nikdy nemalujeme do nezaschnuté vrstvy. Tím zabráníme popraskání a loupání barvy. Je třeba mít na paměti, že barvy mají různou dobu schnutí. Obecně lze říct, že nejkratší dobu schnou zemité barvy (umbra, sienna, okr) a nejdéle kadmia (žluté, modré, červené) a běloba titanová. 

Po úplném zaschnutí, což může trvat i několik měsíců, malbu zakončíme závěrečným zalakováním. Lakovat můžeme klasickou cestou, tedy rozetřít tekutý lak plochým štětcem nebo dnes existují i varianty laků ve spreji, které jsou jednodušší na aplikaci. Lak musí být damarový nebo existují laky univerzální, které lze použít pro olejomalbu i akryl. 

Média pro olejové barvy

Médiem označujeme jak právě médium nosné a nebo dodatečné směsi, které se mohou skládat z oleje, terpentýnu nebo pryskyřičného laku. Jako nosič olejových barev se nejčastěji používá za studena lisovaný lněný olej. Lze koupit buď levnější rafinovaný nebo kvalitnější polymerovaný, který je méně tekutý, rychleji zasychá, výrazně méně žloutne a navíc si zachovává pružnost. 

Ořechovým nebo saflorovým nebo-li světlicovým olejem ředíme bílé pigmenty a makový je vhodný pro zpomalení schnutí barev. Olej makový se tedy nejčastěji používá při malbě alla prima, při které se nám velice hodí trocha času navíc.

Terpentýnový olej je základním médiem, které budete při olejomalbě určitě potřebovat. Používá se k ředění barev ale i k čištění štětců, špachtlí a palet. Terpentýnový olej má specifický zápach a je těkavý, to znamená, že i silně hořlavý. Pokud hledáme náhrady, můžeme se obrátit buď k terpentýnu bezzápachovému, který je pouze chemicky upraven, ale stále je těkavý a zdraví lehce škodlivý, ale postrádá charakteristický zápach. Vyrábí se i terpentýn pomerančový, který má pomerančovou vůni, zamezí tedy částečně nepříjemnému zápachu. Existují i různá eko ředítka, která jsou více či méně ekologicky a zdravotně nezávadná, avšak neodstraní barvu za štětců tak dobře jako klasický terpentýn. 

Protože olejomalba velmi dlouho schne, jsou často vyhledávanými médii sikativy a jiné urychlovače schnutí. Dobu schnutí můžeme naopak i prodloužit různými retardéry schnutí

Pro zvýšení hustoty barev lze použít impasta a strukturovací gely na bázi akrylové pryskyřice, což se hodí pro práci se špachtlí.

Novinkou jsou média, která změní vlastnosti olejových barev tak, aby se daly ředit vodou. Toto médium pro vodouředitelnost se smíchá s barvou rovnou na paletě a pak můžeme nejen ředit vrstvy malby, ale i čistit štětce a jiné pomůcky vodou. Případně dnes existují už i vodou ředitelné olejové barvy, které lze použít rovnou bez média. 

Mezi média se řadí i finální laky pro zalakování malby, v tekuté formě nebo ve spreji. Nejen že ochrání malbu před nečistotami, ale dodá ji i celkovou hloubkou a podpoří sytost barev. Na výběr jsou laky matné, lesklé nebo saténové (pololesklé). Lak si můžete i sami vyrobit smícháním damarové pryskyřice s terpentýnovým olejem. 

Mezi laky vyrobené rozpuštěním pryskyřice v lihu patří např. benátský terpentýn. Ten se používá zejména pro zvýšení lesku, tekutosti a pružnosti barev, ale jeho nevýhodou je tendence ke žloutnutí. Prodlužuje dobu schnutí. S pryskyřicemi je všeobecně problém, v 17. století se zjistilo, že po delší době oxidují a povrch malby kvůli tomu tmavne. S tímto jevem bojují restaurátoři dodnes.

Dalšími zajímavými médii je např. cold wax medium pro zvýšení konzistence nebo jako finální lak, glazing medium pro zvýšení elasticity barev a lesku a mnoho dalších, florentine pro čištění starých olejomaleb nebo grafické médium pro olejové barvy, díky kterému můžete z jakékoli olejové barvy vyrobit barvu pro grafický tisk. Pro kompletní nabídku médií přejděte na náš e-shop.

Doufáme, že jsme vám v tomto článku poskytli potřebné informace pro vaši práci a brzy se do této královské techniky pustíte. Její zvládnutí vyžaduje čas a trpělivost. Odměnou vám však budou krásná zářivá díla a příjemně strávený čas. Přejeme vám hodně štěstí při tvorbě.

Artikon 1996-2024 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.