ZPĚT NA VÝTVARNÉ TECHNIKY

Zlacení

Zlaté předměty uchvacovaly svou zářivostí po celou dobu trvání civilizace. Třpyt zlata nikdy neztrácí leski přes všelijaké nepříznivé podmínky, které by jiné kovy už dávno znehodnotily. Povrchy lidé zlatili už za dob faraonů a dále v tom pokračovali řecké či byzantské řísi. Krásné světelné efekty tohoto materiálu pak běžné lidi vábily do kostelů a chrámů. Ludvík XIV. známý jako král Slunce pouříval zlato jako důkaz své moci a vlivu, když na svém zámku ve Versailles zlatil i dřevěný nábytek. Zámek Versailles je právě díky své blyštivé pokrývce nejspíš doposud jednou z nejznámějších a nejnavštěvovanějších památek vůbec.

Je jednoduché podlehnout kouzlu zlacení a pokud si i vy chcete takto zkrášlit nějaký předmět, není proč se této techniky příliš bát. Pokud vám však záleží na opravdu kvalitním lesku a záři, není radno se snažit postupy obejít. Většina alternativních metalických barev v tubách či dozách, vám totiž opravdu velký lesk neposkytnou. Nejlépe si doma pozlatíte předměty technikou pozlacování. Komponenty pro ni jsou sice lehce nákladnější, v tomto případě se ovšem rozhodně vyplatí trochu investovat

Pozlacování

Pozlacování nebo-li plátkové zlacení spočívá v nanášení zlaté fólie na libovolný předmět. Fólie k pozlacování může být nejen z pravého několikakarátového zlata, ale i z násobně levnějšího kovu.  Většinou se používá fólie ze slitin mědi nebo eloxované folie z hliníku, přičemž se prodávají plátky, zlaté, stříbrné nebo třeba měděné. Tato technika se využívá v rámařství, knihařství, výtvarném umění a ve všelijakých dalších odvětvích.

Zlatý plíšek, jinak nazývaný pozlátko, se může k povrchu připevnit buď mechanicky tlakem hladítka anebo se může přilepit. Jako hladítko se používá achát většinou vytvarovaný do tvaru hokejky, který nám plátky díky svým vlastnostem a své hladkosti nijak nepoškodí a je na tuto činnost ideální.

Spolehlivější variantou je spíše plátky lepit a to speciálním lepidlem nazývaným mixtion. Můžete se i setkat s hovorovým pojmenováním "mlíko", tak se mu říká kvůli jeho bílému zbarvení. Mixtion se prodává v různých variantách, které se liší zejména dobou schnutí. Povrch, na který tento přípravek nanášíme, by měl být předem připravený, tedy nejlépe nalakovaný šelakem (v ethanolu rozpuštěné šupinky přírodní živice), podklad se také hodí přelakovat barvami žlutých nebo spíše okrových tónů, které zajistí, že se lehké nedokonalosti lépe ztratí. 

Rozlišujeme mezi druhem povrchu, na který lepidlo a poté plátkový kov aplikujeme. Na nasákavé povrchy hydrofobního charakteru používáme mixtion na bázi alkoholu. Po aplikaci chvíli počkáme a v okamžiku, kdy je povrch lepivý, můžeme přikládat zlato. Poté schnutí závisí na tloušťce nanášené vrstvy, zpravidla je to mezi 30-180ti minutami.

Na povrch nenasákavý použijeme mixtion na vodní bázi. Ten schne déle, v řádu několika hodin a povrch je po jeho aplikaci lepivý cca po jedné hodině.

Pak už můžeme začít s přípravou zlata a jeho nanášením. Budeme k tomu potřebovat několik dalších komponentů, jako je například kožená podložka na zlacení, ta je uzpůsobená k práci pozlacování perfektně, má dole držák pro snadnou manipulaci a mobilitu. Následně je potřebný nůž na zlacení. Ten je zaoblený a ostrý z obou stran. 

Plátek z bločku vyjmeme nabráním na nůž, položíme ho na podložku a fouknutím jej rozložíme, tak aby byl na podložce položen úplně narovnaný. Nyní můžeme porcovat, řežeme na velikosti příhodné předmětu pozlacování, je dobré si však fólii udržovat čtverhraného tvaru.

Nanášet plátky budeme pokládacím štětcem na nášení, ten je z přírodního vlasu, zpravidla veverčího, vytváří elektrický náboj a tím se na štětec plátek přitiskne. Je nutné ho nejdříve zelektrizovat, náboj se vytvoří buď otřením o vlasy nebo o pokožku namazanou krémem. Když máme lesklou vrstvu nanesenou, odebereme přečnívající přebývající konce, které uschováme v sáčku nebo krabičce a můžeme je použít pro jiné účely. Zbavit se jich je nejlepší jednodušše oprášením také veverčím štětcem.

Pak už potřebujeme finální vrstvu pouze přelakovat. Pokud ale po nanesení jedné vrstvy zlatého povlaku, nebude předmět dosahovat vámi požadovaných vlastností zrcadlového lesku, nelze než doporučit obložit předmět ještě jednou nebo dvěmi vrstvami, takový postup je při profesionálním pozlacování naprosto běžný. Finální lakování pak provádíme dalším speciálním mixtionovým lakem. Prodává se více druhů, které se liší dobou schnutí, ta se pohybuje mezi třemi až dvanácti hodinami.

Zde je ukázka videa popisujícího, jak se malovaly oltářní a jiné sakrální dekorace, které zahrnovaly aplikaci zlatých plátků. Hezky zde můžete vidět techniku v praxi. Ukázka pozlacování začíná na čtvrté minutě.

Metalické barvy pro kovový a zlatý efekt

Technika pozlacování je z těch, které doma můžete využít, zdaleka tou nejtrvanlivější a nejefektnější. Pokud by na vás přecijen byla trochu moc složitá, je tu téměř nepřeberné množství alternativních produktů a barev na různé povrchy a různých tónů, které nabídnou metalické efekty.

Prvním a nejjednodušším způsobem, jak si ozářit nějaký předmět či dílo, je sprej. Spreje se prodávají na nitro bázi nebo na akrylové bázi, přičemž spreje na nitro bázi se doporučuje používat s respirátorem a pokud možno ne ve vnitřních prostorách, mají totiž svérázný zápach a můžou se nám usadit v dýchacích cestách. Spreje na akrylové bázi jsou daleko méně závadné, a tedy vhodnější například pro práci s dětmi.

Na eshopu Artikonu jsou k dostání i speciální spreje Metallic, které poskytují matnou metalickou barvu. Spreje řady Black (což jsou spreje na nitro bázi) i Gold (akrylové) mají také metalické odstíny, které poskytují velice lesklý povrch.

Další možností je pak třeba takzvaná kovová barva. Ta je na bázi pryskyřice, rozpouštědla a kovových pigmentů, které batrvě zajišťují její metaličnost. Dá se nanášet štětcem na různé druhy povrchů jako je dřevo, plast nebo kov. Pro mytí štětců musíme následně použít xylen nebo rozpouštědlo xylen obsahující.

Pak je tu zlatící pasta, která je na bázi pryskyřice a vzledem k její konzistenci a balení v tubě se dá jednoduše nanášet buď prstem nebo zobáčkem, který na tubu připevníme. Je na bázi včelího terpentýnu a vosku, dá se také použít na různé povrchy, je velice vhodná na opravy a různé zlacení rámů a jiných dřevěných předmětů.

Jednou z možností je také použití metalického pigmentu, který se dá přimíchat do bezbarvé hmoty na různé využití.

 

Doufáme, že se vám bude krásně zlatit a naše rady využijete ke své zdárné zářivé tvorbě. Snad vám tento článek dodal motivaci, protože ať už si vyberete jakoukoli techniku, s trochou píle a vytrvalosti to není až taková věda. Přejeme úspěšné tvoření.

 

Artikon 1996-2023 Cookies | Sunlight systems - tvorba e-shopů

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.